Portal javne nabave

Mišljenje 1.

Primarno, predmet ZJN 2016 je utvrđivanje pravila o postupku javne nabave koji provodi naručitelj radi sklapanja ugovora o javnoj nabavi. Sklopljeni ugovor se izvršava sukladno članku 313. ZJN 2016, odnosno ugovorne strane ga izvršavaju u skladu s uvjetima određenima u dokumentaciji o nabavi i odabranom ponudom, a na njihovu odgovornost za ispunjenje obveza iz ugovora se, uz odredbe ZJN 2016, na odgovarajući način primjenjuju i odredbe zakona kojim se uređuju obvezni odnosi. Prema tome, samo izvršenje ugovora nije primarni predmet ZJN 2016. Nakon što je postupak javne nabave završen i ugovor o javnoj nabavi sklopljen, na njegovo se izvršenje primjenjuju uvjeti utvrđeni dokumentacijom o nabavi i odabranom ponudom te odredbe Zakona o javnoj nabavi i zakona kojim se uređuju obvezni odnosi koji su na snazi u vrijeme izvršenja.
 
ZJN 2016 propisuje u članku 224., između ostalog, da ugovaratelj može tijekom izvršenja ugovora o javnoj nabavi od naručitelja zahtijevati uvođenje jednog ili više novih podugovaratelja i/ili promjenu podugovaratelja za onaj dio ugovora o javnoj nabavi koji je prethodno dao u podugovor. Uz zahtjev ugovaratelj naručitelju dostavlja podatke o novom podugovaratelju te, ako su oni propisani dokumentacijom o nabavi, dokumente kojima dokazuje da i novi predloženi podugovaratelj nije u jednoj od situacija za isključenje.
 
Međutim, niti ZJN 2016 niti njegovi provedbeni propisi ne propisuju detaljno koji se dokumenti smatraju relevantnim, u smislu datuma izdavanja, pri ocjenjivanju nepostojanja okolnosti isključenja i ispunjavanja uvjeta sposobnosti za novouvedenog podugovaratelja tijekom izvršenja ugovora.
 
Vezano uz dokaz tehničke i stručne sposobnosti gospodarskih subjekata, ZJN 2016 dozvoljava naručitelju da u postupku javne nabave može zahtijevati da gospodarski subjekt ima dovoljnu razinu iskustva, a što se sukladno članku 268. stavku 1. istog Zakona dokazuje odgovarajućim referencijama iz prije izvršenih ugovora, odnosno popisom radova, roba ili usluga izvršenih u godini u kojoj je započeo postupak javne nabave i tijekom pet, odnosno tri godine koje prethode toj godini. Intencija je zakonodavca bila da se ograničavanjem razdoblja u kojem se prihvatljiva referencija može steći preferiraju subjekti s novijim (ažurnijim) referencijama, odnosno iskustvom.
 
Isto se odnosi i na utvrđivanje okolnosti za isključenje gospodarskih subjekata, gdje je također cilj dobiti što ažurnije podatke o subjektima. Stoga je Pravilnikom o dokumentaciji o nabavi te ponudi u postupcima javne nabave u članku 20. stavku 9. i 10. propisano da se smatra da su dokumenti iz članka 265. stavka 1. točke 1. ZJN 2016 ažurirani ako nisu stariji više od šest mjeseci od dana početka postupka javne nabave, a dokumenti iz  točke 2. i 3. istog stavka i članka ZJN 2016 su ažurirani ako nisu stariji od dana početka postupka javne nabave.
 
Dakle, kod ocjene dokaza dostavljenih uz ponudu se kao polazišna točka u odnosu na koju se mjeri prihvatljiva starost dokaza uzima dan početka postupka javne nabave. Međutim, ZJN 2016 ne propisuje odnosi li se isto i na ocjenu dokaza koji se dostavljaju tijekom izvršenja ugovora. S obzirom na intenciju prethodno iznesenih odgovarajućih odredbi ZJN 2016, a pogotovo uzevši u obzir mogući veliki protok vremena od početka postupka do trenutka podnošenja zahtjeva za promjenom podugovaratelja, mišljenja smo da ne bi imalo smisla utvrđivati okolnosti isključenja iz članka 251. stavka 1., članka 252. stavka 1. te članka 254. stavka 1. ZJN 2016 za razdoblje prije podnošenja ponude, niti bi se time ispunio razlog uvođenja starosnog ograničenja.
 
Ako se dokumenti dostavljeni u ponudi promatraju u odnosu na početak postupka, odnosno na dan slanja objave poziva na nadmetanje, cijeni se da bi odgovarajuća polazišna točka u odnosu na koju bi se utvrđivala prihvatljiva starost dokumenata mogla biti dan podnošenja zahtjeva za uvođenje novog podugovaratelja.
 
Isti princip mogao bi se primijeniti i na ocjenu dokumenata kojima se dokazuje ispunjavanje zahtijevane razine iskustva gospodarskog subjekta. Ako ZJN 2016, kao referentno razdoblje za stjecanje referencije, propisuje godinu u kojoj je započeo postupak javne nabave te period od tri, odnosno pet godina koje prethode toj godini, cijenimo da bi se u slučaju zamjene podugovaratelja tijekom izvršenja ugovora kao prihvatljivo referentno razdoblje za stjecanje iskustva predloženog podugovaratelja mogla uzeti godina podnošenja zahtjeva za promjenom te tri, odnosno pet godina koje prethode toj godini.
09.02.2024