Sektorski dosjei
Kada govorimo o direktivama iz područja javne nabave, u pravilu se to odnosi na sljedeće propise:
- Direktiva 2014/24/EU – klasična,
- Direktiva 2014/25/EU – sektorska,
- Direktiva 89/665/EEZ – obrana i sigurnost,
- Direktiva o pravnim lijekovima za javni sektor (Direktiva 89/665/EEZ),
- Direktiva o pravnim lijekovima za sektorske naručitelje (Direktiva 92/13/EEZ),
- Direktive o pravnim lijekovima značajno su izmijenjene Direktivom 2007/66/EZ.
Osim navedenog zakonodavstva, doneseno je dodatnih 39 sektorskih dosjea, dok je 13 trenutno u fazi rasprave i donošenja. Riječ je o propisima izvan direktiva o javnoj nabavi, koji utječu ili mogu utjecati na postupke javne nabave koje provode naručitelji. Kada govorimo o sektorskim dosjeima, u pravilu govorimo o uredbama i direktivama.
- Uredbe se izravno primjenjuju u nacionalnom pravnom sustavu.
- Direktive se transponiraju kroz nacionalne propise.
Iza sektorskih dosjea stoji 15 glavnih uprava Europske komisije, među kojima su: GROW, ENV, HOME, ENER, JUST, EMPL, MOVE, CONNECT, SANTE, TRADE, BUDG, CLIMA, FISMA i HERA. Stoga sektorsko zakonodavstvo utječe na širok spektar sektora poput unutarnjeg tržišta, industrije, socijalne politike, trgovine, energije, sigurnosti, zaštite okoliša, zdravstva, migracija i financija. U pravilu, sektorski dosjei pridonose ciljevima vezanim uz okoliš, socijalne aspekte, kibernetičku sigurnost i otpornost.
Sektorski dosjei predviđaju sedam načina utjecaja na postupke javne nabave:
- osnove za isključenje,
- kriterije za odabir,
- tehničke specifikacije,
- kriterije za odabir ponude,
- ciljeve,
- zajedničku nabavu,
- kriterije uspješnosti.
Naručitelji su dužni pratiti sektorske dosjee, osobito uredbe koje se izravno primjenjuju, te ih impelementirati prilikom provedbe postupaka javne nabave. Time se osigurava usklađenost postupaka ne samo s direktivama o javnoj nabavi već i s ostalim relevantnim zakonodavstvom.