Antikorupcija u međunarodnim transakcijama
Popis osoba isključenih iz sudjelovanja u postupcima financiranim od Svjetske banke
Republika Hrvatska 30. listopada 2023. pridružila Radnoj skupini OECD-a za podmićivanje u međunarodnim poslovnim transakcijama te se obvezala se u najkraćem roku pristupiti Konvenciji ,a u međutvremenu postala je 46. stranka Konvencije o borbi protiv podmićivanja stranih javnih dužnosnika u međunarodnim poslovnim transakcijama (Konvencija OECD-a o borbi protiv podmićivanja) čime pokazuje svoju predanost međunarodnoj suradnji i borbi protiv korupcije. Prema odredbama Konvencije, Konvencija za Republiku Hrvatsku stupa na snagu 21. siječnja 2024., odnosno 60 dana od datuma polaganja isprave.
Konvencijom OECD-a protiv podmićivanja, koja je stupila na snagu 1999., utvrđuju se pravno obvezujući standardi za kriminalizaciju podmićivanja stranih javnih dužnosnika u međunarodnim poslovnim transakcijama. Njome se također pruža niz povezanih standarda za potporu toj obvezi, o temama kao što su odgovornost pravnih osoba, nadležnost, sankcije, uzajamna pravna pomoć te zaštita istraga i kaznenih progona stranog podmićivanja od političkih ili drugih oblika uplitanja. Naposljetku, programom sustavnog praćenja i nadzora te promicanja pune provedbe, Konvencijom se nastoji osigurati učinkovitost borbe protiv stranog podmićivanja.
U okviru provedbe preporuka iz izvještaja, praćenja provedbe Konvencije o borbi protiv podmićivanja stranih državnih dužnosnika u međunarodnim trgovinskim transakcijama Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj, objavljuje se Popis osoba isključenih iz sudjelovanja u postupcima financiranim od Svjetske banke. Detaljne informacije o osnovama, roku i postupku za upisivanje na popis Svjetske banke, kao i sam popis, mogu se pronaći na adresi: https://www.worldbank.org/en/projects-operations/procurement/debarred-firms .
U skladu s preporukama iz izvještaja OECD-a, koji se odnosi na provjeru razloga za isključenje, moguće je koristiti javno dostupne liste isključenja višestrukih razvojnih banaka. Ove liste pomažu u provjeri jesu li odgovarajuća kaznena djela počinjena samo u zemlji registracije ili državljanstva osobe (za što se prikupljaju informacije iz registara ili dostavljaju potvrde), ili su ta djela počinjena i u drugim zemljama. Ovaj pristup doprinosi ne samo smanjenju prekograničnog podmićivanja, već i zaštiti interesa i ugleda naručitelja.
Provjera bi trebala biti provedena ako su potvrde ili dokumenti koje je podnio ponuditelj iz stranih institucija, ili zamjenski dokumenti (npr. odgovarajuće ovjerene izjave ili potvrde same osobe), izazvali sumnje u njihovu autentičnost. Na primjer, sumnje mogu nastati ako podneseni dokument nije u istom obliku kao obrazac u e-Certis sustavu, ako način izrade dokumenta izaziva sumnju, ili ako postoji razlika u izgledu dokumenta u usporedbi s dokumentom podnesenim u drugom postupku nabave u istoj zemlji. Provjera je također preporučena u slučajevima kada je potrebno provjeriti podatke o državljanima treće države (fizičkim i pravnim osobama).
Ako naručitelj u bilo kojem popisu pronađe zapis o ponuditelju, potrebno je obratiti pažnju na to zbog kojeg je prekršaja osoba uvrštena u popis (posebno ako se radi o podmićivanju ili prijevari). Zapis u popisima tih banaka nije dovoljan razlog za isključenje ponuditelja. Temelj za isključenje predstavlja odgovarajući nalog tužitelja o kazni ili pravomoćna presuda kojom se osoba smatra krivom, koja je postala pravomoćna i nije predmet žalbe. Prije isključenja, naručitelj mora biti uvjeren u postojanje takve presude. Ako se potvrdi ta informacija, naručitelj ima pravo isključiti tog ponuditelja temeljem odgovarajućeg razloga za isključenje iz Poglavlja 4. Kriteriji za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta, Odjeljak A Osnove za isključenje gospodarskog subjekta Zakona o javnoj nabavi (NN 120/16, 114/22), uzimajući u obzir pravila o zastari i mogućnosti osiguravanja pouzdanosti, kao i druge relevantne okolnosti.